شرکت تامین نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی بانک مسکن تماس با ما صفحه اصلی
 
اطلاعیه ها
معرفی مراکز رفاهی
پرسشنامه استخدامی
ویژه همکاران
   صفحه اصلی      آرشیو مقاله ها      شهر الکترونيکي   
نسخه قابل چاپ معرفی به دوستان
اشتراک گذاری در Face Book  اشتراک گذاری در twitter  اشتراک گذاری در Google Reader  اشتراک گذاری در Digg
 
شهر الکترونيکي
شهر الکترونيکي

شهر الکترونيکي
تاریخ درج : 1394/04/31
نویسنده : سمانه نوحي تنبار
 

شهر الکترونيکي

شهر الکترونيکي عبارت است از شهري که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرويس هاي دولتي و سازمان هاي بخش خصوصي به صورت برخط (online) و به صورت شبانه روزي و در هفت روز هفته باکيفيت و ضريب ايمني بالا و با بهره گيري از ابزارهاى فناوري اطلاعات و ارتباطات و کاربردهاي آن انجام مي شود. تعاريف بسيار ديگرى براى شهر الکترونيکى مطرح شده که برخى از آنها عبارت اند از:

1) به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات اجتماعى، اداري و اقتصادي به خصوص در بخش شهري براي بالا بردن بهره وري و نيز بهبود خدمات و ارائه اطلاعات به شهروندان و تجار و غيره را شهر الکترونيکى مى گويند.

2)استفاده از فناوري به منظور اينکه خدمات شهري و اطلاعات به طور مؤثر در اختيار شهروندان و تجار و...  قرار بگيرد، شهر الکترونيکى ناميده مى شود.

3)- شهر الکترونيکى به آن دسته از فعاليت هايى اطلاق مى شود که خدمات شهري را به صورت الکترونيکى در اختيار کاربران قرار مى دهد و يا از طريق اينترنت، اطلاعاتى را با استفاده کنندگان اين خدمات مبادله مى کنند.

بسياري از فعاليت هايي که در شهرهاي عادي انجام مي شود قابليت پياده سازي و اجرا در شهر الکترونيکي را دارد و به

جرأت مي توان گفت که اين فعاليت ها در شهرهاي الکترونيکي بسيار راحت تر از نمونه هاي فيزيکي آن خواهد بود.

مانند:

1- فعاليت هاي اداري: مانند ثبت اسناد و املاک، درخواست گذرنامه و غيره.

2- فعاليت هاي بانکي: پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول، اعلام وصول و برگشت چک و غيره .

3- فعاليت هاي تجاري: خريد و فروش کالا، موسيقي ، فيلم ، خريد بليت هتل ها و هواپيماها و غيره.

4- فعاليت هاي تفريحي: بازي هاي رايانه اي، بازديد از موزه ها و پارک ها، انجام مسافرت هاي مجازي و غيره.

5- فعاليت هاي علمي: انجام تحقيقات علمي، جست و جوي مقالات علمي، استفاده از منابع کتابخانه ها، انتشار و

چاپ کتاب  هاي الکترونيکي و غيره.

6- دريافت اطلاعات: شامل اخبار، روزنامه ها، نشريات، ترافيک شهري، ساعات ورود و خروج قطارها و غيره  بدون خارج شدن از منزل و يا محل کار.

7- فعاليت هاي آموزشي: ثبت نام و رفتن به کلاس هاي مجازي و امتحانات مجازي, کسب مدارک معتبر بين المللي و غيره.

8- فعاليت هاي گردشگري: رزرو بليت و هتل - رزرو اتومبيل در مقصد، انتخاب بهترين شهرها و مکان هاي تاريخي و

مسافرتي براي گردشگري و غيره.

9- فعاليت هاي درماني: مراجعه به پزشک و دريافت دستورالعمل هاي درماني و پزشکي، مشاوره با پزشک خانوادگي بدون نياز به حضور فيزيکي درمطب و غيره.

10- فعاليت هاي تصميم گيري: انتخاب بهترين مکان براي مسافرت با توجه به وضعيت رزرو هتل ها و قطارها، انتخاب بهترين مسير براي رفتن  به نقطه اي ديگر از شهر و غيره.

هدف اصلى در شهر الکترونيکى، ارائه خدمات با کيفيت و با قيمتى مناسب به همگان است. ايجاد محيط مناسب براي ارتقاء سطح زندگى، کسب و کار، فراهم نمودن محيط دسترسى برخط ( به جاي نگهداشتن شهروندان در صف! ) براي دسترسى به اطلاعات و خدمات شهري، ارتقاء کميت و کيفيت خدمات آژانس هاي شهري، افزايش توليد ناخالص داخلى و افزايش درآمدها، يکپارچگى کليه واحدهاي شهري و نيز صرفه جويى در هزينه از جمله اهداف شهرالکترونيکى است .

بنابراين مى توان مهمترين اهداف شهر الکترونيکى را به صورت زير برشمرد:

1- ارائه خدمات بهتر: ارائه خدمات به صورت راحت تر و قابل اعتماد، با صرف هزينه هاي کمتر و کيفيت وارزش بالاتر.

2- تأثير مثبت در قيمت و کارآيى خدمات: ارائه اطلاعات و خدمات بهتر و ارزان تر به استفاده کنندگان و عوارض دهندگان.

3- مشارکت بيشتر مردم در امور شهري: آسان تر کردن امکان مشارکت کسانى که تمايل دارند در کارها نقش داشته باشند.

4- ارائه و به کارگيري روش هاي مناسب براي اداره جامعه: حمايت از جامعه علمى از طريق ايجاد نوآوري و بازآفرينى در

بخش شهري.

يک شهر الکترونيکى خوب آن است که بتواند به آسانى در دسترس همگان قرار گرفته و با روشى ساده خدمات خود را ارئه نمايد. برخى از مشخصه هاي يک

شهر الکترونيکى خوب عبارت است از:

1- استفاده آسان کاربران: يک شهر الکترونيکى خوب بايد بتواند با به کارگيري ابزار مناسب سخت افزاري، نرم افزاري و ارتباطى به آسانى ارتباط مردم را به خدمات شهري برقرار نمايد.

2- در دسترس همگان باشد: خدمات شهر الکترونيکى بايد از طريق سايت در منزل، محل کار، کارخانه، کتابخانه و ... در هر زمانى در دسترس همه افراد جامعه با هر درآمدي باشد.

3- حريم خصوصى و امن: بايد استانداردها در آن به گونه اي پيش بينى شود که حريم خصوصى و امنيت مردم شهر و کاربران تضمين شده باشد.

4- نوآور و با خروجى ملموس: بايد از جديدترين و پيشرفته ترين فناوري ها استفاده کند، تا سرعت و پاسخ سيستم همواره رو به افزايش بوده و  خروجى آن براي مردم قابل لمس باشد.

5- تعاملى باشد: بايد انديشه عموم مردم در آن اثر داشته باشد، تا بخش هاي خصوصى، سازمان هاي غير انتفاعى، محققان و حتى مردم عادي نيز بتوانند با شهردار و مسؤولان شهري به صورت دوطرفه براى بالا بردن کيفيت خدمات شهري هم انديشى کنند.

6- کم هزينه باشد: سيستم هاي خدمات الکترونيکى و برخط در يک شهر الکترونيکى بايد به گونه اي طراحى شوند که مردم پول زيادي بابت دريافت خدمات ندهند و شهر هم از پس هزينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري براي توسعه خدمات الکترونيکى برآيد.

7- انتقال فناوري با دقت انجام شود: در مواقعى که تغيير فناوري تأثير جدي در سيستم مى گذارد انتقال سيستم هاي شهر الکترونيکى از وضع قديم به جديد بايد به دقت انجام شود، تا کاربر هنگام مواجه با فناوري جديد دچار مشکل نشود.

شهروندالکترونيک:

شهروند الکترونيک، کسي است که توانايي انجام وظايف روزمره‌اي که ايفاي نقش‌هاي متفاوت درطول زندگي براي وي به  وجود مي آورد رابه کمک ابزارهاي االکترونيکي داشته باشد. اگرچه همه اقشار جوامع بشري در سطوح گوناگون از منافع و امکانات زندگي الکترونيک بهره مند و يا دست  کم از آن سخن به ميان مي آورند اما کمتر کسي به آسيب هاي ناشي از همه گير و فراگير شدن اين پديده پيچيده که ابعاد آن ناشناخته و حيرت انگيز است، توجه داشته است. به هر حال گويا دستاوردهاي زندگي الکترونيک در سرعت بخشي و خدمت رساني و افزايش دقت عمل  در کارهاي گوناگون امکان پذير نيست ولي اين پديده نيز مانند همه دستاورد هاي بشري همواره دو کفه ترازو دارد که با بالا رفتن يکي، ديگري رو به پائين ميل خواهد کرد, کفه منافع و کفه مضرات.

مسلم است که در آغاز هزاره سوم، بسيار دور از ذهن است که بتوان با اتکاء به شيوه هاى گذشته طراحى، برنامه ريزى و مديريت کلان شهرها را انجام داد. به طور کلى، فناورى اطلاعات و به طور خاص، شهر الکترونيکى مهمترين راهکار در اين زمينه است. به طور  قطع، مديران اجرايى کشور مى توانند چنين پروژه هايى را در چارچوب برنامه هاى استراتژيک مصوب و با حمايت هاى خود به مرحله اجرا گذاشته و کمک کنند تا درسايه آن، اهداف مربوطه تحقق يابد.

 

گردآورنده : سمانه نوحي تبار


 
خدمات شرکت نقشه سایت آرشیو مقاله ها آرشیو اخبار تماس با ما
کلیه حقوق سامانه متعلق به شرکت تامین نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی بانک مسکن می باشد